Voor Tonja is het een uitdaging om te zorgen dat patiënten tevreden de deur uit gaan, want de meeste patiënten zijn heel bang. Gelukkig heeft zij een aantal foefjes om patiënten gerust te stellen. Tonja werkt sinds november 2019 als kaakchirurgie-assistente bij Kaakchirurgie Holland. Zij werkt drie dagen per week op verschillende locaties: op maandag staat zij voornamelijk in Schiedam en op woensdag in Rotterdam. Op dinsdag kan dit weleens verschillen. Het werd hoog tijd om haar eens een aantal vragen te stellen over haar werk en de ervaring die zij het afgelopen jaar heeft opgedaan.
1. Je werkt nu een jaar bij Kaakchirurgie Holland. Hoe bevalt het eerste jaar je?
Het eerste jaar is heel snel gegaan, ondanks deze bijzondere tijd. In het begin vond ik het wel heel eng om als hoofdassistent in Vlaardingen veel verantwoordelijkheid te krijgen, en om collega's aan te sturen. Ik heb het heel erg naar mijn zin, fijne en gezellige collega’s en het werk is ontzettend leuk.
Elke dag kan ik er iets bij leren en ik word ook gestimuleerd om eigen ideeën in te brengen. Het management staat daar zeker voor open. Heel afwisselend is het ook om met verschillende collega’s te werken. Iedereen werkt toch net weer iets anders en dat blijft toch heel interessant. Verder is het ook fijn om deel te mogen uitmaken van een jonge en groeiende organisatie.
2. Wat is je meest bijzondere ervaring die je het afgelopen jaar hebt meegemaakt?
Mijn meest bijzondere ervaring, buiten de lockdown in maart, is het vastzetten van een onderkaakfractuur. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt en is dus voor mij heel bijzonder en zal mij ook altijd bij blijven.
3. De locaties waar je het meest werkt zijn Rotterdam en Schiedam. In welk opzicht verschillen deze locaties van elkaar en wat zijn juist de overeenkomsten?
De locatie Rotterdam is iets groter (ik denk niet aan het aantal vierkante meters) en er werken ook elke dag meer collega’s. Het is dus elke dag heel druk, wat betreft het aantal collega’s op de werkvloer, maar ook het aantal patiënten die de gehele dag langskomen. In Schiedam werkt er elke dag een kaakchirurg en een paar dagen per week een parodontoloog.
4. Hoe zorg jij ervoor dat ze gerustgesteld worden?
Om patiënten gerust te stellen, probeer ik voor de behandeling alles uit te leggen, en misschien een aantal vragen te beantwoorden. Het is wel belangrijk om eerlijk tegen de patiënt te zijn. Tijdens de behandeling praat ik de patiënt erdoorheen; uitleggen wat zij kunnen gaan voelen en horen. Af en toe een hand op de schouder leggen en als het mogelijk is, om oogcontact te houden tijdens de behandeling. Dit vinden de patiënten altijd erg fijn. Vaak zeggen zij ook achteraf dat het is meegevallen, maar dat de uitleg enorm heeft geholpen.
5. Wanneer is voor jou een werkdag geslaagd?
Voor mij is een werkdag geslaagd wanneer iedereen tevreden de deur uit gaat en bijvoorbeeld niet te lang hoefden te wachten voor een behandeling. Als zij na de behandeling zeggen: "Het viel mij heel erg mee. Bedankt voor de goede zorg en uitleg. En de volgende keer, kom ik zeker weer naar jullie toe". Dan ben ik tevreden. Het belangrijkste is dat patiënten toch enigszins tevreden en vooral opgelucht naar huis gaan.
6. Waar ben je het meest trots op in je werk?
Waar ik het meest trots op ben, is dat ik goed georganiseerd ben en dat ik de patiënten door de behandelingen heen mag helpen en dat ik de behandelaren daarbij mag assisteren.
7. Hoe zie jij je professionele toekomst voor je?
Wat mijn professionele toekomst betreft, hoop ik, dat ik nog een hele tijd bij Kaakchirurgie Holland mag blijven werken, dat ik daar ook nog veel mag leren en misschien een aantal cursussen mag volgen, zoals over implantologie of over mond- en slijmvliesafwijkingen.
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer